Testa din design

I engelskspråkig litteratur som behandlar webbdesign kommer du med stor sannolikhet att stöta på begreppet “usability” som på svenska ofta översätts till “användbarhet”. I kombination med det här begreppet förekommer också ofta “testing” vilket innebär att vi har ett helt nytt begrepp att förhålla oss till; nämligen att “användbarhetstesta”. Nedan ser du ett, om än lite ovanligt…, exempel på hur användbarhetstestning kan gå till.

Om vi går ett steg tillbaka bör vi titta på vad “användbarhet” egentligen innebär. Det finns en internationell standard, med beteckningen ISO 9241, i vilken man kan se att “usability” definieras som “Extent to which a product can be used by specified users to achieve specified goals with effectiveness, efficiency and satisfaction in a specified context of use.”.

Nyckelorden här är alltså effectiveness, efficiency och satisfaction där effectiveness och efficiency orsakar lite översättningsproblem. Förslag som ibland anges är

Effectiveness – kraftfullhet
Kan användaren utföra det denne vill göra? Det vill säga slutföra en uppgift och nå sitt mål. Hur kraftfullt är systemet ifråga när det gäller att låta användaren utföra vissa handlingar?

Efficiency – effektivitet
Hur “jobbigt” är det för användaren att nå sitt mål? Hur effektivt är gränssnittet? Ofta mäts hur snabbt användaren kan utföra en viss uppgift.

Satisfaction – tillfredsställelse
Vad tänker användaren om produkten? Är denne nöjd med att använda den?

Det man gör i sina användbarhetstester är således att testa om användaren med hjälp av, i vårt fall, gränssnittet ifråga kan uppnå det som önskas och i vilken utsträckning de tre begreppen uppfylls i ett visst sammanhang.

Att testa på olika sätt

Att testa innebär inte alltid att göra tester med verkliga användare. Ofta kombineras flera expertutvärderingar och användartester i ett projekt. En form av expertutvärdering är det som kallas heuristisk utvärdering och som kan vara en bra början innan man blandar in användare i tester av gränssnitt. Då kan man tidigt justera uppenbara felaktigheter och få ut lite mer av sina tester med användare.

Heuristisk utvärdering

/Jenny Folkesson